Blog

Magnez skromny ale wyjątkowy pierwiastek

Posted On Listopad 17, 2021 at 1:12 am by / No Comments

Czy wiedziałeś, że magnez jest czwartym co do ilości minerałem, którego potrzebuje Twoje ciało? Niewielu docenia jego zbawienną moc. Tymczasem ten wyjątkowy pierwiastek aktywuje ponad 350 procesów biochemicznych zachodzących w ciele, a każda komórka zachowuje płynność swej pracy dzięki niemu, co więcej prawie 4000 białek w ludzkim organizmie by móc powstać i prawidłowo się strukturyzować potrzebuje magnezu. Aż 4 tysiące białek? Tak! I nie czytając dalszej części artykułu można już z pewnością przyznać jak wielkie odgrywa znaczenie. Ale zapraszam czytać dalej 🙂

Niedobór magnezu jest często bagatelizowany, błędnie diagnozowany, a jego niedobór podważany rzekomo właściwymi badaniami. Ilość magnezu najczęściej bada się z krwi, a to nie ma najmniejszego sensu. Bowiem tylko 1 % magnezu znajdującego się w ciele przechowuje krew, a krew często nie odzwierciedla jego właściwego poziomu. Bada się krew, wynik jak zwykle jest prawidłowy, a pacjent często wraca do domu z niewłaściwą diagnozą. I zauważmy, że gdy w krwi jest mało magnezu to znaczy, że jest już fatalnie. A pamiętajmy, że na leczniczych głodówkach umieramy nie od braku jedzenia, tylko braku elektrolitów, w tym magnezu! Magnez jako jeden z elektrolitów chroni nas przed wieloma trudnościami zdrowotnymi. Polecam tu przeczytać książkę „nie jesteś chory, jesteś spragniony” która wielu może ułatwić powrót do zdrowia. Ale w jakich jednostkach chorobowym może mieć kluczowe znaczenie albo przed czym ochroni nas ten cudowny pierwiastek?

    1. Zapobiega migrenom, a mówi się, że nawet 20 % populacji może mieć problem z migrenami. Ten dość częsty problem może rozwiązać magnez, jak pokazują liczne badania suplementacja magnezu przez przynajmniej kilka tygodni znacząco zmniejsza częstotliwość i intensywność migren. A kto z osób cierpiących na migrenę nie marzy o występowaniu jej rzadziej bądź w ogóle?
    2. Silne kości. Bowiem istnieje zależność między ilością magnezu w organizmie, a gęstością kości. Magnez, zaraz obok witamin k2 i d3 i wapnia stanowią najważniejszy budulec układu kostnego. Pierwiastek ten stymuluje także hormon kalcytoninę, która w sporym uproszczeniu odprowadza wapń z tkanek, transportując go we właściwe struktury, i tym samych zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób kardiologicznych.
    3. Fibromialgia – magnez w tym przypadku pomaga zmniejszyć poziom bólu i poprawia ogólne samopoczucie u pacjentów z tą dolegliwością.
    4. Cukrzyca- liczne badania nad cukrzycą wykazały, że regularne przyjmowanie dziennej dawki magnezu u cukrzyka wpływa na poprawę glikemii na czczo wraz z poprawą ogólnego samopoczucia , a u osób zdrowych znacząco obniża ryzyko jej wystąpienia. Szczególne efekty można uzyskać magnezem u osób z neuropatią i chorobą wieńcową oraz insulino opornością. Co ciekawe w skrajnych ale mimo wszystko częstych przypadkach niedobór magnezu można pomylić z cukrzycą- mianowicie objawy są niemal jak w typowe objawy cukrzycy- ekstremalny głód, silne pragnienie, częste oddawanie żółtego moczu, siniaki i rany, które leczą się nienormalnie długo. Co więcej swędząca skóry, częste infekcje pęcherza czy pochwy nagły spadek masy ciała, często nieprawidłowe widzenie. Może warto skupić się na tym pierwiastku zamiast wmawiać sobie ogromną ilość chorób, czyż nie? Co ciekawe, zawsze wierzyłam w „moc” magnezu ale pisząc dla Państwa ten artykuł sama stwierdziłam, że magnez przyda mi się w jeszcze większej ilości niż zwykle. Zabrałam więc dwie kapsułki i pisałam dalej 🙂
    5. Serce. Liczne badania wykazały, że osoby z przewlekłym niedoborem magnezu są dwa razy bardziej podatne na śmierć z powodu chorób serca, a 7 razy bardziej podatne na śmierć z innych przyczyn zdrowotnych. Uwaga! 7 razy bardziej narażone od osób z właściwym poziomem magnezu! Czy nie lepiej pomyśleć o suplementacji niż być w tej grupie ryzyka? Tutaj trzeba zaznaczyć, że gdy dochodzi już do takich trudności jak zawał warto podać choremu łyżeczkę chlorku magnezu, ten potrafi uratować życie, a ja skłoniłabym się nawet do kąpieli o której zaraz wspomnę. Ratunek w tego typu trudnościach przyniesie także: na czas wykonana akupunktura czy zastosowanie pijawek. Pamiętam, gdy moja babcia miała zawał, pijawki swoimi enzymami odżywiły jej serce na tyle, że nie doszło do dużych zmian anatomicznych i jest to fakt potwierdzony przez lekarza. Słowa kardiologa po wykonanych szczegółowych badaniach: „przeszła pani zawał, a serce całe, jak się to stało?” mówił ze zdziwieniem.
    6. Nowotwory. Chińskie badania wykazały, że jest związek między niskim poziomem magnezu, a częstszym chorowaniem na nowotwór jelita grubego. Co więcej wykazano, że wyższe spożycie magnezu zmniejsza szanse zachorowania na jakąkolwiek chorobę onkologiczną, a każde 50 mg magnezu na dzień zmniejsza szansę na zachorowanie na nowotwór jelita grubego o 7 %.
    7. Co więcej? Magnez jest najbardziej krytycznym minerałem stabilizującym elektrycznie każdą komórkę, jest ważniejszy niż wszystkie inne elektrolity, normalizuje ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko wystąpienia: kamicy żółciowej, udarów, zaparć, kłopotów ze skupieniem, problemów z mięśniami, wpływa pozytywnie na układ nerwowy, reguluje rytm serca, mniejsza tiki nerwowe i zachowania nerwicowe, pomaga w walce z obniżonym poziomem energii, zmniejsza objawy astmy, zmniejsza objawy PMS, pomaga przy bolesnych miesiączkach oraz wiele innych.

Jak zatem rozpoznać niedobór tego pierwiastka skoro tyle chorób i jednostek chorobowych może dawać podobne objawy? Objawy niedoboru mogą być mylone chyba z każdą niemal chorobą, a jak twierdzi dr Norman Shealy- każda znana choroba związana jest z niedoborem magnezu i objawy niedoboru opisuje mniej więcej tak: niedobór magnezu może mieć wpływ na każdy układ narządów, w przypadku mięśni szkieletowych możemy doświadczać tików, napięcia mięśni, bólu, skurczy, bólu pleców, karku, głowy, wszelkich bólów w tym także dysfunkcji stawów żuchwowych. W przypadku serca- ucisk w klatce piersiowej, częste wdychanie, szybkie męczenie się, uczucie, że nie możemy wziąć głębokiego oddechu. Mięśni gładkich- skurcze moczu, zaparcia, bóle miesiączkowe, trudności w połykaniu, czy ucisk w gardle. Nadwrażliwość na hałas z powodu napięcia mięśnia strzemiączkowego w uchu to kolejny objaw, często nadwrażliwość na światło. W układzie nerwowym: nadruchliwość, ataki paniki, napięcie przedmiesiączkowe, tkliwość piersi, bezsenność, niepokój, poczucie zestresowania, nadpobudliwość, mrowienie, drętwienie i inne nieprawidłowe odczucia, takie jak ZAPS i odczucia wibracyjne oraz wiele innych. Ze strony serca przykładowe objawy niedoboru magnezu: kołatanie serca, zaburzenia rytmu serca i dusznicy bolesnej, nadciśnienie i wypadanie płatka zastawki mitralnej. Przy niskim potasie warto zadbać o magnez, a przy kamieniach nerkowych warto brać ten pierwiastek z b6. Niski magnez może być też mylony z SM- stwardnieniem rozsianym, a padaczkę, która też jest związana z tym składnikiem, możemy traktować jako wada przyswajania magnezu.

Trzeba zauważyć, że jako homo sapiens pomimo podobieństw w budowie możemy się różnić i każdy organizm na brak magnezu może reagować inaczej. Wcale nie muszą wystąpić wszystkie objawy niedoboru, aby rzeczywiście mieć taki deficyt. U jednych będzie to przewlekłe zmęczenie, u innych zmęczenie, ból w klatce i skurcze łydek. A u innych jeszcze więcej objawów. Inne mniej typowe objawy świadczące o tym, że brakuje Ci magnezu to pragnienie soli, cukru= węglowodanów oraz co ciekawe totalny wilczy i nieposkromiony głód szczególnie związany ze słodyczami np. głód na czekoladę. Magnez w żywności- jest go w żywności niewiele ale warto w diecie wprowadzić takie produkty- zielone warzywa np. szpinak- dobre źródło magnezu, nasiona dyni, surowe kakao, czarna fasola, awokado, jogurt naturalny.

Jaki magnez wybrać poza tym w żywności, jak suplementować ten wyjątkowy pierwiastek, klika opcji dla każdego:

    1. Typowa suplementacja- kapsułki, tabletki, sypkie. Niech będą w jakiekolwiek formie ale mają być pozbawione wszelkich zbędnych dodatków. Bez piasku, bez gum, bez silikonów, bez celulozy, bez cukru, bez talku, bez barwniku, bez syfu!
      Najkorzystniej jest brać magnez w tych formach:
  • A) chlorek magnezu- świetnie detoksykuje, potrzebny do terapii wątrobowej, o profilu szkodliwości witaminy C, przedawkowany- biegunka, najlepiej kupić sypki.Dr. Raul Vergin proponuje doustne dawkowania 2,5 % roztworu chlorku magnezu sześciowodnego. 25 g substancji rozpuścić (forma nadającej się do spożycia)w 1 litr letniej wody.
    Dorośli i dzieci powyżej piątego roku życia- 125 ml
    Czterolatki – 100 ml
    Trzylatki – 80 ml
    Roczne i dwulatki – 60 ml
    Dzieci ponad półroczne – 30 ml
    Dzieci do pół roku – 15 ml
  • B) Taurynian magnezu- zapobiegawczo przy arytmii serca i pozytywnie wpływa na naczynia krwionośne, nie posiada właściwości przeczyszczających.
  • C) Jabłczan magnezu- dla osób cierpiących na przewlekłe zmęczenie
  • D) Siarczan magnezu, zwany także solą Epsom pomocny przy zaparciach, jednak łatwo go przedawkować – biegunka. Jednak w formie kąpieli może świetnie pełnić swoje funkcje, uzupełni nie tylko magnez przez skórę ale i tak ważną siarkę.
    1. Mgiełka/ oliwa magnezowa do spryskiwania skóry.
      Sposób jest wygodny i prosty polega na spryskiwanie grzbietów dłoni i stóp oliwką, magnez w preparacie niezależnie od tego gdzie zostanie zastosowany- substancja odżywcza powędruje do tych tkanek, które jej najbardziej potrzebują. Często po oliwce u dzieci, albo u kobiet, które depilują ciało występuje zaczerwienienia bądź odczucie pieczenia- należy wtedy zmniejszyć stężenie magnezu w oliwce.
    1. Moja ulubiona z opcji dająca najlepsze efekty. Kąpiel stóp bądź ciała w soli Epsom. Wyjątkowo odprężająca kąpiel, która wprowadza do organizmu nie tylko magnez ale i siarkę pomaga się zregenerować, oczyścić z toksyn, poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci, rozluźnia mięśnie, wesprze przeciwbólowo po całym pracowitym dniu, przyspiesza procesy gojenia uszkodzeń skóry, m.in. oparzeń, ukąszeń, siniaków, stłuczeń, obrzęków, pomoże w złagodzeniu uczucia ciężkich i zmęczonych nóg, a także ukoi nerwy przed snem.

Jak przygotować?

Do wanny z ciepłą wodą należy dodać 1 szklankę soli Epsom ( zaczynamy od małych stężeń np. 0,5 szklanki) rozpuścić sól, wymieszać dłonią i zrelaksować się w kąpieli przez 20 do 30 min. Ilość soli należy dobrać najlepiej do wagi ciała i indywidualnie ocenić jaka ilość jest najkorzystniejsza. W przypadku braku wanny, moczyć stopy w misce z garścią soli rozpuszczonej w wodzie. Gdy chcemy dodać dziecku do kąpieli należy pilnować reakcji dziecka i nigdy nie kąpiemy w dawkach takich jak dla dorosłych. Dziecko- bardzo małe dawki, dorośli większe, że względu na większą wagę. Co ciekawe są już na rynku dostępne gotowe mieszanki relaksacyjne. Osobiście polecam te z solą Kłodawką i olejkami eterycznymi- linia domowe Spa. Takie domowe Spa może każdy z nas stworzyć sobie we własnym domowym zaciszu, wybierając dla siebie kompozycję ulubionych olejków. 10 solnych wersji, każde z inną koncepcją zdrowotną, wyselekcjonowaną wyjątkową mieszanką naturalnych olejków eterycznych i 80 minerałami, które dodatkowo wzmocnią magnezowy efekt:

    1. Sól Epsom z trichlorkiem jodu- sól mająca pozytywnie działanie m. in. przy chorobach tarczycy, ginekologii.
    2. Sól do kąpieli The end of stress- koniec stresu- sól, która pomaga obniżyć poziom stresu i ukoić nerwy.
    3. Sól do kąpieli The motivation of lion- motywacja lwasól,która wspomaga motywację do działania, pomaga dodać energii.
    4. Sól do kąpieli Proper circulation – stop celullit- wspomaga krążenie krwi przez co wspomaga skórę antycellulitowo.
    5. Sól do kąpieli Clean skin czysta skóra-zapobiega powstawaniu trądziku, przyczynia się do poprawy jakości skóry.
    6. Sól do kąpieli  No problem, full concetration- pomaga przywrócić spokój ducha, pozbyć się bólu głowy, skoncentrować się, przywołuje optymistyczne myśl, przyczynia się do poprawy samopoczucia.
    7. Sól do kąpieli sweet dreams- spokojny i zdrowy sen- wspierającą zdrowy i lekki sen.
    8. Sól do kąpieli Energy return – powrót energii- pomaga przywrócić energię, pobudza.
    9. Sportowa sól do kąpieli End of pain- koniec z bólem- wspiera łagodzenie bólu i relaksacje przyczynia się do poprawy samopoczucia.
    10. Sól do kąpieli learn more- ucz się więcej-wspiera uwagę i zapamiętywanie przyczynia się do poprawy samopoczucia, jakości myślenia.

Zastanów się czy nie jest przypadkiem tak, że organizm już wiele lat wysyła Ci sygnały o braku magnezu, a Ty na nie, nie reagujesz? I nie licz na to, że po wieloletnim niedoborze magnezu, jakaś kapsułka kupiona w aptece Ci wystarczy. Nie licz na to, że jedna paczka witamin zrekompensuje długoletni głód. Pamiętaj jednak, że każdy proces da się odwrócić ale do przywrócenia pełni zdrowa i sił trzeba czasu i odpowiednich dawek witamin i minerałów, które z pewnością nie pochodzą z dzisiejszej żywności. Pozdrawiam i życzę miłych magnezowych kąpieli,

Klaudia

Dodaj komentarz